Voor bestuurders bieden Actros en Arocs nu dankzij de innovatieve motor OM 471 van de 3e generatie een nog nooit eerder vertoonde rijervaring – en iedereen profiteert daarvan.
De nieuwe OM 471.
Een ongekende rijervaring.
Optimalisatie van het verbruik.
Besparen is leuk: met de motor OM 471 beschikken de modelseries Actros en Arocs nu over een duidelijk verbeterde aandrijving, terwijl het verbruik met wel 4% daalt.
Uitlaatgascontrole.
Door het gereduceerde brandstofverbruik wordt de CO₂-uitstoot duidelijk verlaagd. Bovendien zorgt een nieuw ontwikkeld en geïntegreerd uitlaatgascontrolesysteem voor het beste compromis tussen efficiënte verbranding en AdBlue-verbruik.
Turbo.
Voor een optimale afstemming op de betreffende inzet worden twee doorontwikkelde turbocompressoren gebruikt. De inhouse ontwikkelde en geproduceerde turbocompressoren zorgen voor nog meer gebruiksoptimalisatie. Zo werkt de nieuwe, voor de onderste en middelste vermogensklassen van de motor OM 471 van de 3e generatie ontwikkelde turbo nog zuiniger. Voor de hoogste én alle andere vermogensklassen van deze motor voor de Arocs die met name offroad worden ingezet is nu een variant met geoptimaliseerd vermogen beschikbaar. Ook deze motoren profiteren van de verbruiksverlagende maatregelen in de motoruitvoering van de modelserie.
Regulering.
De brandstof- en waterpomp kunnen in combinatie met de efficiënte oliedrukregeling met laag-viskeuze olie wrijvingsverliezen verminderen. Zo kunnen de maatregelen in de motor samen met de geoptimaliseerde turbocompressoren en het ontwerp voor een efficiëntere verbranding voor een lager brandstofverbruik zorgen.
Rijdynamiek.
Schakeling.
Door de verbeterde koppelopbouw bij lage snelheden wordt het wegrijden nu nog soepeler. Bovendien vereenvoudigt PowerShift Advanced het start- en schakelgedrag met behulp van tot wel 40% snellere schakeltijden in de hogere versnellingen en daardoor gereduceerde koppelonderbrekingen.
Fijngevoeligheid.
Het manoeuvreren van de vrachtwagen stelt bestuurders vaak voor uitdagingen. Met behulp van de gevoeligere dosering in de onderste pedaalslag wordt het manoeuvreren nu comfortabeler. Het directe reactiegedrag in de bovenste pedaalslag zorgt voor meer dynamiek bij het wegrijden. Het maakt in bijzonder het nemen van een rotonde en daarna weer accelereren gemakkelijker.