Transportbedrijf Schotpoort Connect is al jaren een trouwe klant van Mercedes-Benz. Niels Lankhof, eConsultant bij Daimler Truck Nederland, vertelt: “Schotpoort Connect zet grote stappen op het gebied van elektrificatie. Om kennis te maken met de eActros 300, ’s werelds eerste elektrische truck die from scratch als e-truck ontwikkeld is, gaven we Schotpoort Connect de mogelijkheid om een tijdje met ons demo-exemplaar te rijden. Dat is het exemplaar met de full colour bestickering op de foto’s. Het rijden, het laden en de efficiency van de truck bevielen zeer goed: onze klant besloot al snel om een eActros 400 te bestellen, de versie met een grotere actieradius. Na afloop van de demoperiode van de eActros 300 hebben we als eerste contact opgenomen met Schotpoort Connect, omdat zij zo enthousiast waren over specifiek deze truck. Nou, en die wilden ze toen heel graag overnemen. Sterker nog: de bestickering vanuit de fabriek vonden zij heel mooi. Die zit er ook nog op.”
Splinternieuwe Mercedes-Benz eActros bakwagen én demomodel voor Schotpoort Connect
Schotpoort Connect heeft twee volledig elektrische eActrossen in gebruik genomen. De twee bakwagens, de eActros 300 en eActros 400, hebben een actieradius van respectievelijk 300 en 400 kilometer. Om ervaring op te doen met de elektrische trucks van Mercedes-Benz had Schotpoort Connect een eActros 300 in bruikleen. Die beviel zó goed dat het bedrijf uit Eerbeek vol vertrouwen een eActros 400 bestelde. Na het voltooien van de demo-tijd nam Schotpoort bovendien de eActros 300 over als occasion. “De eActros 300 heeft onze verwachtingen ruimschoots overtroffen qua verbruik, actieradius en gebruiksgemak”, legt directeur Marc Seesing uit.
- De eActros 300 en eActros 400 worden voornamelijk ingezet voor regionaal transport vanuit Eerbeek.
- Chauffeurs Schotpoort Connect zijn zeer enthousiast over de rij-eigenschappen van de e-trucks van Mercedes-Benz.
- Schotpoort Connect heeft momenteel meerdere elektrisch aangedreven trucks van Mercedes-Benz in bestelling staan.
eActros is zeer stabiel
Directeur Marc Seesing: “We rijden met meerdere merken elektrisch, dus we kunnen goed vergelijken. Mercedes-Benz Trucks heeft haar zaken heel goed voor elkaar en we kunnen zien dat er veel R&D is gestopt in het elektrisch rijden, ondersteuning van de chauffeur en het opladen van het voertuig. Sterker nog: we kunnen rustig stellen dat zowel de eActros 300 als de eActros 400 volwassen producten zijn, die probleemloos en betrouwbaar op dagelijkse basis in te zetten zijn. De eActros 300 is ook zeer stabiel: op een enkele, goed verklaarbare, uitzondering na zijn álle laadsessies sinds ingebruikname succesvol voltooid. Dat is een nog niet geëvenaard succes wat ons betreft. Bovendien hebben we tot op heden geen stilstand gehad voor software-updates of andere niet-regulier werkplaatsbezoek. Precies zoals we dat graag zien bij een truck met een accu als deze: we willen de footprint zo snel mogelijk compenseren en de investering zo snel mogelijk terugverdienen. We rijden er nu elke dag zo’n 275 tot 350 kilometer mee, met uitschieters naar 450 kilometer, dus we gaan absoluut de goede kant uit!
Chauffeurs laaiend enthousiast
Seesing: “De eActrossen worden door verschillende chauffeurs gereden. Ze ervaren het allemaal als een zeer plezierig transportmiddel, vooral vanwege de rust in de cabine. Dat komt door het lage geluidsniveau en het ontbreken van schakelmomenten. Als leuke spin-off zien we ook dat een eActros uitdaagt om zuinig te rijden. De chauffeurs gebruiken hun rempedaal bijna niet meer en regenereren op die manier dus zoveel mogelijk energie.”
Zelfs bij verstokte dieselaars is de eActros inmiddels favoriet. “We hadden een instructiedag vanuit Mercedes-Benz. Ik nam toen ook een zeer ervaren chauffeur mee, die verknocht is aan zijn diesel. Na deze dag vroeg hij: “Kun je er alsjeblieft zo snel mogelijk een aanschaffen? Ik wil nooit meer anders.” Een andere chauffeur draaide laatst zijn raampje open, toen hij naast me stond bij het verkeerslicht. Zijn vraag: “Wanneer gaan we elektrisch rijden op mijn route? Ik hoor zulke goede verhalen…” Echt mooi om te zien hoe deze belangrijke stap met open armen ontvangen wordt bij onze rijders”, lacht Marc Seesing.
Slimme laadtijden
Niet alleen de ingebruikname van deze twee elektrische bakwagens laat zien dat Schotpoort Connect de elektrificatie van het transportwerk serieus neemt. Niels Lankhof: “Op het gebied van laad-efficiency heeft dit bedrijf echt grote stappen gezet. Schotpoort Connect werkt bijvoorbeeld met slimme laadtijden, waardoor het opladen van de accu’s zoveel mogelijk met hun zelfopgewekte zonne-energie gebeurt. Daartoe hebben zij maar liefst 484 zonnepanelen op het dak geïnstalleerd. Wanneer er niet geladen wordt met zonne-energie, stuurt het bedrijf bovendien op energiekosten, door dan te laden op voordelige momenten. En daar blijft het niet bij: Schotpoort Connect test nu ook de eActros trekker en heeft meerdere exemplaren van de eActros 600 in bestelling staan. Dat is de baanbrekende e-truck voor lange afstanden die eind dit jaar in productie gaat.”
De eActros 300 en eActros 400 zijn geleverd door dealer Wensink in Apeldoorn, gevestigd vlakbij het hoofdkantoor van Schotpoort Connect.
Over Schotpoort Connect
Schotpoort Connect is een logistiek dienstverlener met ruim 125 jaar aan ervaring. Het bedrijf met hoofdkantoor in Eerbeek, Gelderland biedt een antwoord op uiteenlopende logistieke vragen: zo zijn er dagelijks 200 koeriers voor onderweg, waardoor het bedrijf indien nodig in nagenoeg 45 minuten overal in Nederland kan zijn. Groter transport behoort ook tot de diensten van Schotpoort Connect, net als geconditioneerde zendingen: het bedrijf kan producten vervoeren met een range van -22°c tot +25°c. Verder floreert Schotpoort Connect op het gebied van value added logistics, warehousing en nachtdistributie. Duurzaamheid speelt een grote rol in alles wat Schotpoort Connect doet: ook de daken van de 4 vestigingen buiten Eerbeek, verspreid over Nederland, zijn volledig voorzien van zonnepanelen.